Thursday 7 June 2012

Fenomena Sukan Terbaru Airsoft




Team Airsoft Malaysia.

Airsoft telah pun mula berada di Malaysia semenjak dua tahun yang lalu, dan ia merupakan permainan terbaru yang baru mula bertapak di Malaysia disamping memperkenalkan kepada ramai pihak dan secara umumnya sukan ini telah diperkenalkan kepada umum bersempena Hari Belia Negara 2012 di khemah Gerakan Belia 4B Malaysia yang baru-baru sahaja berlalu dan ia ditaja sepenuhnya oleh Penaja Utamanya ialah Advance Group yang dibawah naungan Dato' Zamri Nordin.



Ia adalah merupakan sejenis permainan yang mensimulasikan kegiatan seperti polis dan askar dan menggunakan replika senjata api yang dikenali sebagai Airsoft Gun.Airsoft Gun atau dikenali sebagai marker AEG (Automatic Electronic Gun) yang digunakan sebagai marker dalam sukan Airsoft ia adalah merupakan alternatif daripada Paintball yang sedia ada sekarang.
airsoft dicipta khas untuk peminat serta pencinta senjata secara positif untuk merasai senjata secara realiti pada amnya untuk pengguna individu dan pengaplikasian strategi pertempuran dalam permainan perang/skirmish jika ada dalam satu komuniti.

Ia mempunyai perbezaan dari segi operasi dan juga pelurunya, penggerak utama AEG marker menggunakan dynamo motor yang dijana kuasa bateri dan ia adalah cara yang paling digemari oleh pengguna Airsoft.

Kos pengendalian Airsoft lebih murah berbanding menggunakan gas seperti Paintball.Pelurunya juga murah berbanding dengan peluru Paintball.Ia cuma sebagai alternatif pilihan kepada pengguna untuk memiih jenis dan kos sukan yang menjadi pilihan mereka.

Pada awalnya permainan ini amat terkenal di Jepun pada tahun 1970 dimana pemilik persendirian tidak mungkin untuk mendapatkannya kerana begitu ketatnya peraturan dan seterusnya para peminat tegar sukan ini mencari satu alternatif yang rasmi serta sah untuk melakukan secara sah sukan bersenjata ini.

Kini kegiatan sukan Airsoft sangat popular di Jepun,Hong Kong,Macau,Korea Selatan dan juga telah tersebar ke Filipina dan Indonesia. Ia juga semakin popular di Amerika Utara dan eropah khususnya di AmerikaSyarikat,Kanada,England,Jerman,Austria,Swiss,Perancis,Sepanyol,Polandia,Portugal,Sweden,Finland,Norway,Italy,netherland,Denmark dan Chile dan ianya menjadi semakin tersebar melalui Komuniti Internet yang aktif.

Dato' Seri Najib mengunjungi pameran diatas adalah jemputan Majlis Belia 4B Malaysia.Penaungnya Dato'Zamri Nordin iaitu penaja utama Advance Group dan penaja bersama MGC.

Kini sukan ini mula dikenali di Malaysia dan akan berkembang melalui penyertaan yang amat memberansangkan serta lebih ramai menyertai sukan ini di masa hadapan.

1 comment:

  1. ye lar tu sukan airsoft dua tahun yang lalu. dusta. MGC tak tau hape pesal airsoft sejak 1987 da mula main kt sabah bahh wit pinoy. then 90's baru semenanjung.

    ReplyDelete