Saturday 28 April 2012

Program Jelajah Janji Ditepati Siri 2 Di Sarawak.


Perdana Menteri memberi ucapan sempena pelancaran Program Jelajah Janji Ditepati Di Kuching Sarawak.

Sabtu, 28 April 2012,Kuching:- Program Jelajah Janji Ditepati berkampung di Sarawak selama dua hari bermula pada hari ini bertempat di Wisma Bapa Malaysia,Petrajaya,Kuching. Sarawak merupakan destinasi kedua selepas berkampung di Batu Pahat,Johor pada 7.April.2012 yang lalu.

Program ini dilaksanakan adalah sempena dengan genapnya 3 tahun YAB Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak menjadi Perdana Menteri Malaysia Yang ke 6 menggantikan Tun Abdullah Bin Haji Ahmad Badawi, pada 3.April.2009.

Siri Program Jelajah Janji Ditepati ini adalah sejajar dengan janji-janji kerajaan terhadap rakyat telah pun ditepati dan bukan hanya sekadar kata-kata sahaja.

Dalam ucapan YAB Perdana Menteri Malaysia bagi merasmikan program tersebut, beliau menyatakan setinggi-tinggi terima kasih kepada rakyat Sarawak kerana menyokong usaha kerajaan demi negara.

Kerajaan memang menepati janji kepada rakyat melalui Program Transformasi Kerajaaan yang dapat dilihat dari segi ekonomi yang amat memberangsangkan dari tahun ke tahun. Kejayaan dalam semua aspek bukan hanya terbatas kepada projek-projek besar sahaja, tetapi sanggup mendengar hasrat dan hati nurani rakyat.

Antara inisiatif yang diberi kerajaan kepada rakyat adalah seperti BR1M sebanyak RM500 kepada setiap rakyat yang layak.Bagi pelajar-pelajar Sekolah Rendah seperti SK,SJK diberi Bantuan Baucar Buku 1 Malaysia,Tidak dilupa juga kepada pelajar di Universiti, Tingkatan 6 serta Matrikulasi bernilai RM100 setiap seorang.

Pihak pembangkang mula bercakap tidak benar apabila mengatakan kerajaan membuat pinjaman dari luar untuk melaksanakan bantuan-bantuan tersebut,Ia bukanlah pinjaman dari luar tetapi hasil daripada hasil urus tadbir negara yang kian bertambah dari masa ke semasa.

Sebelum YAB Perdana Menteri pergi ke Wisma Bapa Malaysia pada pagi tadi, beliau telah dibawa ke Tapak Pasar Tani yang bertempat di Matang Jaya dan seterusnya minum pagi di Restoran Ameen Cafe Matang Jaya.



Lawatan Perdana Menteri ke gerai-gerai di Pasar Tani,Matang Jaya.


Perdana Menteri masuk ke perkarangan Restoran Ameen Cafe Di Matang Jaya.

Salah satu daripada cara kerajaan mendekatkan diri kepada rakyat adalah tinjauan mesra diseluruh Sarawak bermula Februari 2010 – Julai 2011 ke 30 lokasi berbeza dan telah pun meluluskan sebanyak 313 projek bernilai 2.2 billion di Sarawak.

Beliau juga menyatakan akan menaik tarafkan masalah air,elektrik dan jalan luar bandar seperti jalan di kawasan pendalaman yang sukar dilalui seperti Bario dan Ba’kalalan pada projek RMK10.

Dari segi pembangunan pula,peruntukan 200 juta masing-masing bagi membina Hospital Di Bahagian Sri Aman dan Jambatan Batang Sadong. Kerajaan bukan sahaja baru kini bersama rakyat tetapi telah merentasi dua generasi sebelum ini,sejak Sarawak merdeka dalam Malaysia kerajaan telah pun bersama rakyat. Agenda kerajaan adalah membawa Malaysia menjadi negara yang terkemuka di mata dunia di bawah Prinsip 1 Malaysia.

No comments:

Post a Comment